Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W Szklarskiej Porębie szybciej i nowocześniej będziemy wjeżdżać na Szrenicę. Na zgodę na rozbudowę Ski Arena Szrenica czekali 9 lat

Alina Gierak
Alina Gierak
Pierwszy odcinek kolei linowej na Szrenicę (ten z dwuosobową kanapą)  jest przestarzały.
Pierwszy odcinek kolei linowej na Szrenicę (ten z dwuosobową kanapą) jest przestarzały. Ski Arena Szrenica
Szersza nartostrada Puchatek i szybszy wjazd koleją linową na Szrenicę. Narciarze i turyści długo na czekali, ale wreszcie są konkrety. Stacja Ski Arna Szrenica w Szklarskiej Porębie będzie zmodernizowana i rozbudowana. Inwestor przeznaczył na to 30 mln złotych. Co jeszcze planują i kiedy rozpoczną się prace?

Spis treści

Ski Arena Szrenica. Rozbudowa- co planują

  • Obecnie istniejącą dwuosobową kolej linową ma zastąpić trzykrotnie szybsza, wyprzęgana, czteroosobowa kanapa. Na tym etapie prace mają dotyczyć pierwszej sekcji kolei, która w całości przebiega przez teren w administracji Lasów Państwowych. Inwestor nie wyklucza w dalszej perspektywie wymiany także drugiej sekcji położonej w Karkonoskim Parku Narodowym.
  • Rozwój infrastruktury narciarskiej w kompleksie obejmie także poszerzenie nartostrady „Puchatek” w dolnej części z obecnych 40 metrów do około 70 metrów. Zwiększy to bezpieczeństwo narciarzy na tej popularnej trasie.
  • Ma się pojawić również alternatywny wariant zjazdu ze stacji pośredniej. Nowa trasa na razie została nazwana roboczo - „Puchatek Bis”. W planach inwestycyjnych jest także wytyczenie nowego około 350-metrowego stoku dla początkujących narciarzy w rejonie kolei „Karkonosz Ekspress”. Przy nim ma powstać wyciąg orczykowy. Chcielibyśmy także skomunikować nartostradę „FIS” z „Puchatkiem”. Ten łącznik pozwoli na zjazd „FIS-em” do dolnej stacji.

O historii kolei linowej na Szrenicę czytaj tutaj

RDOŚ we Wrocławiu o rozbudowie Ski Arena Szrenica

Inwestycja ma kosztować 30 mln złotych. Przygotowania do niej trwały bardzo długo. Trzeba było bowiem uzyskać zgody od Karkonoskiego Parku Narodowego oraz Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu.

Ski Arena Szrenica poinformowała właśnie, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska we Wrocławiu oceniła raport oddziaływania na środowisko naszej inwestycji i uzgodniła warunki realizacji tego przedsięwzięcia.

Postanowienie zawiera długą listę ograniczeń związanych z koniecznością ochrony cennych wartości przyrodniczych w Karkonoszach podczas budowy i eksploatacji kolei.

Prace nad tym dokumentem trwały wiele miesięcy. Uzgodnienie oznacza spory postęp w realizacji naszych zamierzeń. Teraz przed nami uzyskanie decyzji środowiskowej. Musimy przygotować projekt budowlany, uzyskać pozwolenie na budowę i zgodę na wylesienie – mówi Paweł Gogolewski, dyrektor spółki Sudety Lift.

Do prac w terenie ze względu na kalendarz wycinek drzew, będą mogli przystąpić najwcześniej jesienią 2024 r. Optymistycznie zakładając wymiana pierwszej sekcji kolei linowej na Szrenicę, mogłaby się zacząć wiosną 2025 roku. . Prace powinni zrealizować w ciągu jednego sezonu budowlanego.

Bez dokumentacji z RDOŚ urząd miasta w Szklarskiej Porębie nie mógł wydać decyzji środowiskowej, która jest podstawą uzyskania zgody na rozbudowę.

Ski Arena Szrenica. Co to za ośrodek

Ośrodek narciarski w Szklarskiej Porębie jest bardzo popularny. Położony na stokach Szrenicy, oferuje 12 km nartostrad zróżnicowanych pod względem trudności.

Działają tu dwie koleje linowe oraz kilka wyciągów orczykowych, które pozwalają osiągnąć przepustowość około 10 tysięcy osób na godzinę.

Wszystkie 6 tras narciarskich w Ski Arenie Szrenica znajdują się na stokach Szrenicy (1363 m npm), w pobliżu czesko-polskiej granicy państwowej.

Z dolnego parkingu można wjechać na szczyt systemem dwóch dwuosobowych kolejek krzesełkowych o łącznej długości 2758 metrów. Zmodernizowana ma być przestarzała kolej dwuosobowa. Każdy, kto stał do niej w długiej kolejce w czasie sezonu zimowego, wie, że była zbyt wolna i za mała na tak duży ruch narciarzy.

Okres eksploatacji obecnej kolei na Szrenicę nieubłaganie się kończy. Ze względu na swój wiek weszła ona już w okres rygorystycznych, drobiazgowych przeglądów specjalnych, które trzeba powtarzać co pięć lat .

Głównym obiektem transportowym w ośrodku jest 6-osobowa kanapa o przewyższeniu 508 m. Obsługuje czerwono-niebieską trasę Lolobrygida o długości 3940 m oraz czerwono-niebieskie stoki narciarskie Śnieżynka i Puchatek o długości 3550 m.

Atrakcją dla bardziej doświadczonych narciarzy jest czarna trasa FIS ze średnim nachyleniem 26 procent.

9 lat czekali na zgody na rozbudowę stacji Ski Arena Szrenica

Spółka informuje, że zabiegała o wymianę pierwszej sekcji kolei i poszerzenia na „Puchatku” od 2015 roku.

Tak długo trwały procedury, związane z przygotowaniem dokumentacji środowiskowej. Dodatkowo sprawę komplikowało sąsiedztwo Karkonoskiego Parku Narodowego i szczególne wymogi, które stawiali urzędnicy zajmujący się środowiskiem.

13 grudnia 2023 roku nareszcie pojawiła się dobra wiadomość.

Dyrekcja Karkonoskiego Parku Narodowego nie wniosła uwag do raportu oddziaływania na środowisko naszej inwestycji związanej z wymianą pierwszej sekcji kolei linowej na Szrenicę i rozbudową stacji - poinformował Paweł Gogolewski, dyrektor spółki Sudety Lift.

Stanowisko KPN w tej sprawie trafiło do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska we Wrocławiu. Kilka dni temu RDOŚ przesłała swoją decyzję i przygotowania do inwestycji mogą się wreszcie rozpocząć.

Jakie są kolejne kroki?

  • uzyskanie decyzji środowiskowej
  • przygotowanie projektu budowlanego
  • uzyskanie pozwolenia na budowę
  • uzyskanie zgody na wylesienie

Czytaj także

od 12 lat
Wideo

echodnia.eu Świętokrzyskie tulipany

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: W Szklarskiej Porębie szybciej i nowocześniej będziemy wjeżdżać na Szrenicę. Na zgodę na rozbudowę Ski Arena Szrenica czekali 9 lat - Jelenia Góra Nasze Miasto

Wróć na szklarskaporeba.naszemiasto.pl Nasze Miasto